1947–2022: samovozni kombajni

Pridelava hrane za svet

Razvoj samovoznega kombajna je spremenil način prehranjevanja na svetu. Kombajni John Deere danes požanjejo več kot polovico svetovnega žita. Zgodba o njihovem uspehu, od modela 55 do serije X, je zgodba o tehničnih inovacijah in visokokakovostni podpori strankam prek mreže profesionalnih trgovcev.

  • 1947 – ko se je vse začelo

    Dizajn kombajna John Deere Model 55 je bil predhodnik današnjih kombajnov. Njegov osrednji vozni položaj je visoko nad ohišjem podajalnika in hederjem. Motor je nameščen blizu zadnjih koles za voznikom. Zalogovnik za žito je zaradi večje stabilnosti blizu sprednje osi, dodatna teža nad sprednjo osjo pa zagotavlja dodaten oprijem, zato so zadnja kolesa namenjena krmiljenju. Z rezanjem približno 1,6 ha na uro v primerjavi z 12 ha na uro pri seriji X je spremenil učinkovitost žetve.

  • 1970 – spojka hederja QuickTach

    Prvi hederji kombajnov so bili vgrajeni v ohišje podajalnika, zato je menjava lahko trajala tudi več kot eno uro. Kombajni so se na polje vozili s pritrjenim hederjem, zato je bila njihova širina v Evropi omejena na 2,55 m. Sistem Quick Tach, uveden v kombajne 3300–
    7700, je pomenil, da je bilo mogoče hederje vleči za kombajnom in jih priključiti na polju v zgolj nekaj minutah. To je omogočilo širše modele z večjo zmogljivostjo, ki naj bi v naslednjih 10 letih podvojili zmogljivost kombajna.

  • 1982 – vgrajena kabina serije 1000

    Prve kabine so se začele pojavljati v šestdesetih letih prejšnjega stoletja kot dodatna oprema. Njihova zasnova je bila zelo preprosta in so obvarovale voznika pred prahom, vendar so bili hrupne in neznosne na vroč dan. Šele z letom 1982 in serijo 1000 so kombajni dobili nekaj, kar bi današnji vozniki prepoznali kot kabino. Bile so tišje in bolj izpopolnjene, opremljene so bile tudi s klimatsko napravo, v naslednjih letih pa je bilo mogoče dodati več elektronskih sistemov.

  • 1996 – prototip sprejemnika StarFire

    John Deere je sredi devetdesetih let prejšnjega stoletja začel sodelovati z Nasinim laboratorijem za reaktivni pogon in razvil sistem za določanje položaja kombajnov. Potrebna je bila naložba v omrežje zemeljskih referenčnih postaj, ki so popravljale satelitski signal za napake zaradi ionosfere in drugih pojavov. Ta prototip, znan kot »zelena jajca in šunka« je leta 1998 omogočil uvedbo prvega sistema  z natančnostjo 30 cm. Najnovejši razvoj, sprejemnik StarFire 7000, zdaj omogoča natančno vodenje do 2,5 cm.

1954 – kombajn na vzpetini

1954 – kombajn na vzpetini

Samoizravnalni model 55H je temeljil na strokovnem znanju družbe John Deeres na področju kombajnov na vzpetini, ki se je začelo leta 1936 z modelom 36B s konjsko vprego. Trženjski filmi so promovirali številne funkcije, ki bi jih današnji vozniki prepoznali: »enopalčni« servo volan, zmogljive kolutne zavore in pogon s spremenljivo hitrostjo.

1963 – gosenice

1963 – gosenice

Prvi gosenice so bile razvite na podlagi gradbenih strojev. Njihove jeklene plošče je bilo treba redno mazati, hitrosti na cesti pa so bile nizke. Na sliki jih uporabljajo za pobiranje riža v Italiji. Zanesljive gumijaste gosenice, ki so imele podoben trikotni profil kot današnje gosenice, so bile na voljo šele čez več kot 40 let.

1992 – prvi hibridni kombajn na svetu

1992 – prvi hibridni kombajn na svetu

Kombajn CTS (Cylinder Tine Separator) je bil spredaj opremljen z velikim valjem in konkavnim delom z dvema rotorjema, ki sta poskrbela za sekundarno mlatenje. Ostal je edini hibridni kombajn na svetu do leta 1996, ko je potekel patent družbe John Deere. Kompaktna in ozka karoserija je zagotavljala izjemno produktivnost in je še vedno naprodaj v Aziji za spravilo riža.

1999 – prikazovalnik Greenstar 1

1999 – prikazovalnik Greenstar 1

Voznik se mora pri vzporednem sledenju močno osredotočiti, da obdrži kombajn na sredinski liniji. Pravo prostoročno vodenje je leta 2002 omogočil šele sistem AutoTrac. Prikazovalnik je vseboval tudi programsko opremo Harvest Monitor in Yield Mapping, veliko pa jih je v uporabi še danes.

2006 – modularni telematični prehod

Pri prvih kombajnih je bilo treba z zastavicami opozarjati, kateri kombajn je treba raztovoriti. Nato je nastopila doba kratkovalovnih radijskih sprejemnikov in mobilnih telefonov. MTG je največja inovacija na področju žetve v zadnjih 20 letih, ki sproti prenaša podatke o delovanju in lokaciji stroja za spremljanje na daljavo. Preoblikuje načrtovanje dela, logistiko žetve in še mnogo drugega.

2010 – 500.000. kombajn

2010 – 500.000. kombajn

Greg Briggs iz družbe Cisco v Illinoisu je 20. maja 2010 prevzel 500.000. kombajn John Deere 9870 STS. Sistem ločevalnika z enojnimi zobmi je bil velik odmik od tradicionalnega sistema Walker in je tako uspešen, da je še danes de opreme kombajnov serije S, najbolj priljubljenem kombajnu na svetu.

  • 1947 – model 55

  • 1964 – 330/430

  • 1964 – 530/630/730

  • 1972 – serija 900/905

  • 1987 – serija 1100

  • 1992 – serija 2000

  • 1998 – serija CTS

  • 2007 – serija T

  • 2007 – serija S

  • 2020 – serija X